Az transzferár nevek senkit ne tévesszenek
meg. A színhely nem a napfényes Hellasz, és a cselekmény sem az ókorban
játszódik. Ahogy Raymond Queneau írná: a transzferár nyilvántartás szereplői
valóságosak, ezért képzeletbeli személyekhez való hasonlóságuk csakis a
véletlen műve lehet. Ám transzferár nyilvántartásnak mégsem nevezhetjük a Korszerű Nyilvántartást,
már csak azért sem, mert óvjuk attól a Nyájast, hogy valamely intellektuális pasziánszra
vetemedjék, miáltal azonosítási kísérletei elvonnák a figyelmét magáról a
lényegről. A transzferár nyilvántartás a belletrisztika szabályait, nem pedig
az élet banalitását követi, tehát a műből levont bárminemű következtetésnek a
külső valóságra vonatkoztatása hibás logikájú művelet. Érjük be esztétikai
konklúziókkal. Vagyis vegyük a művet annak, ami, és nem annak, ami
nem. Ne törekedjünk arra, hogy az általános emberi viszonylatok művészi
interpretálását folyton lapos reáliákkal ütköztessük. Az „ars longá”-t semmi
esetre se cseréljük fel a „vita brevis”-szel!
Ha azonban mégis – emez intő szó ellenére –
a Nyájas feltett szándéka lenne, hogy fókuszált nagyítóüvegét a honlapra irányítva Serlock Holmes módjára feltérképezze: hol, miben, hogyan fedi a transzferár
nyilvántartás emelkedett világa a triviális életet, két segítő szempontot
kínálhatunk számára.
Az egyik, hogy soha ne a múltját és
környezetét keresse a műben, hanem ellenkezőleg: a transzferár nyilvántartást
vetítse ki emlékképeire, tapasztalataira, közvetlen és közvetett úton szerzett
ismereteire, így keresve az átfedéseket. A módszer az útlevélvizsgálat
metodológiáját utánozza. Figyeljük meg, a jól kiképzett és tapasztalt határőr
előbb mindig az arcunkat fürkészi, szemünkbe néz, és csak aztán veszi szemügyre
a fényképünket a passzusban. A magyarázat nyilvánvaló: arcunk részletekben sokkal
gazdagabb, így árnyalt, összetett benyomás hagy a szemlélőben. Ennek az
összhatásnak kell, hogy megfeleljen a fotó. Fordított sorrend esetében egy
degradált, csak egyes (bár lényegi) vonásokat tartalmazó, részletszegény
fénykép elemeit keresné az arcunkon, és ezeket sokkal nagyobb eséllyel megtalálná
akkor is, ha a fotó hamis. Mint ahogy aki nem látott valódi százdollárost, az
nem veszi észre a hamisítvány gyengéit. Tehát: előbb merüljön el a Nyájas a transzferár
nyilvántartás gazdag és színes világában, és aztán az olvasottakat ütköztesse
saját emlékezetének megfakult argoszi képeivel. Talán megkockáztatható a kísérlet eredményének a prognózisa: az
egymást fedő gócpontok közti viszonyrendszer bizonyos valóságos összefüggések
lényegére is fényt deríthet.
Másik szempontunk legyen a belátás.
Felfedezéseinket, azonosításainkat – akár csak valószínűsíthetőek, akár bizonyosak
– tartsuk meg magunknak. Ezzel nemcsak a hősök emléke és a még élő személyek
érzékenysége, hanem a szerzői koncepció iránti tiszteletünket is kifejezhetjük.
Hiszen ha a transzferár nyilvántartás alkotójának a célja egyfajta leleplezés,
bizonyos titkok kibeszélése lett volna: akkor a szereplőket saját köznapi nevükön
vonultatná fel, s nem folyamodott volna alkotói absztrakcióhoz. Mivel azonban
ezt megtette, igyekezzünk szándékát akceptálni; és – nem árt újra hangsúlyozni
– elégedjünk meg az esztétikai értelmezéssel, ugyanis a transzferár
nyilvántartás művészi értékéhez nem hozzátesz, hanem inkább elvesz belőle, ha
túlságosan sok ponton egyeztethető a vulgáris valósággal.
Ami persze korántsem jelenti azt, hogy az
áthallásokat ne regisztrálhatnánk, épp csak ajánlatos ezeknek mindenfajta
értékítéletünkben látens módon, csupán implicite jelen lenniük.
Mint az élet banalitásaitól, épp úgy eltér
a transzferár nyilvántartás a transzferár történelem tényeitől és a mitológia
hagyományaitól is. A szereplők puszta nevükön és sorsuk egy-egy mozzanatán túl
nem sokat örököltek ókori elődeiktől. Az egyezések és különbözések valamennyi
vonatkozásának feltárása már-már lehetetlen vállalkozás lenne, és mindenképpen
túlmutatna a jelen kereteken. A legszembetűnőbb eltéréseket azonban talán
érdemes megemlítenünk.
Az transzferár drámák úgy tudják, Oresztész
és Elektra testvérek: mindketten az argoszi királyi pár, Agamemnon és Klütaimnésztra
gyermekei. Apjuk összeesküvés áldozatává válik: a hatalomra törő unokafivért a
királyné bújtja fel a gyilkosságra, és Egiszthosz el is veszi a törvényes
uralkodó életét, trónját – és feleségét. Elektra segítségével a száműzetésből
hazatérő Oresztész bosszút áll a trónbitorló rokonon és az áruló édesanyán.
A Korszerű Nyilvántartásben más a
szereposztás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése